Av. Alexandru Busu, Bordianu și Asociații.
- Ce este marca
- Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafică servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele aparţinând altor persoane.
- Pot să constituie mărci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale şi în special forma produsului sau ambalajului său, combinaţii de culori, precum şi orice combinaţie a acestor semne.
- Distinctiv = capacitatea mărcilor de a indica (direct sau indirect) sursa de provenienţă a produsului/serviciului (producătorul, respectiv furnizorul).
- Clasificare după modul de reprezentare grafică
- Marca verbală = denumire, un slogan, scrise cu caractere standard;
- Marca figurativă = un element grafic (desen) care nu conţine litere sau cifre
- Marca combinată = o denumire scrisă cu o grafică deosebită şi/sau în culori sau o denumire însoţită de un element grafic (desen)
- Marca tridimensională – marca constituită din forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu.
- Înregistrarea mărcii.
- Este necesar să completaţi un formular tip – cererea pentru înregistrarea unei Mărci pe cale naţională şi să achitaţi taxele prevăzute în O.G. nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecţiei proprietăţii industriale şi regimul de utilizare a acestora
- Formularul se găseşte pe site-ul OSIM şi se completează obligatoriu pe calculator și completarea formularului se poate face online sau prin formularul în format pdf.
- Odată cu depunerea cererii va trebui să achitaţi taxa de depunere şi taxa de publicare.
- Neplata taxelor odată cu depunerea cererii duce la neacordarea datei de depozit!
- În maxim trei luni de la depunerea cererii de înregistrare de marcă, trebuie achitată taxa pentru examinarea în fond, altfel dosarul urmând a fi radiat pentru neplată taxe.
- Procedura de înregistrare a unei mărci la nivel naţional durează aproximativ 9 luni.
- În cazul admiterii înregistrării mărcii, aceasta se va publica în Buletinul Oficial de Proprietate Industrială – Secţiunea Mărci, în format electronic şi se înscrie în Registrul Mărcilor, urmând să se elibereze certificatul de înregistrare cu condiţia achitării taxei.
- Timp protecție.
- Marca este valabilă 10 ani începând cu data la care a fost depusă cererea de înregistrare şi poate fi reînnoită pentru oricâte de multe perioade de 10 ani.
- Mărcile înregistrate la OSIM sunt protejate numai pe teritoriul României.
- Drepturi conferite de marcă
- Înregistrarea mărcii conferă titularului său un drept exclusiv asupra mărcii.
- Titularul mărcii poate cere instanţei judecătoreşti competente să interzică terţilor să folosească, în activitatea lor comercială, fără consimţământul său:
- un semn identic mărcii, pentru produse sau servicii identice celor pentru care marca a fost înregistrată;
- un semn pentru care, datorită faptului că este identic sau asemănător cu o marcă şi din cauză că produsele sau serviciile cărora li se aplică marca sunt identice sau similare, există un risc de confuzie în percepţia publicului, incluzând riscul de asociere între semn şi marcă;
- un semn identic sau asemănător cu marca, pentru produse sau pentru servicii diferite de cele pentru care marca este înregistrată, când aceasta din urmă a dobândit un renume în România şi dacă folosirea fără drept a semnului ar fi în detrimentul caracterului distinctiv al mărcii ori în detrimental renumelui acesteia.
- Titularul mărcii poate cere să fie interzise terţilor, în special, următoarele acte:
- aplicarea semnului pe produse sau pe ambalaje;
- oferirea produselor sau comercializarea ori deţinerea lor în acest scop sau, după caz, oferirea sau prestarea serviciilor sub acest semn;
- punerea în liberă circulaţie, exportul, importul, plasarea sub un regim vamal suspensiv sau economic, precum şi acordarea oricărei alte destinaţii vamale, aşa cum acestea sunt definite în reglementările vamale, produselor aflate sub acest semn;
- utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate.
- Transmiterea drepturilor asupra mărcii.
- Drepturile asupra mărcilor pot fi transmise prin cesiune, licenţă sau pe cale succesorală.